Széchenyi István-emlékdíj 2010
Erdélyi Református Egyházkerület, Kolozsvár – Pap Géza
püspök
Lámfalussy Sándor bankár
Magyar
Huszár és Katonai Hagyományőrző Szövetség - Székely Tibor
MTA
Szegedi Biológiai Központ Enzimológiai Intézete – Závodszky Péter
Professzorok
Batthyány Köre – Dux László
Rákóczi
Szövetség – Dr. Halzl József
Szlovákiai
Magyar Pedagógusok Szövetsége
Laudációk a Széchenyi-emlékdíjakhoz 2010. márc. 3-án
Magyar Huszár és
Katonai Hagyományőrző Szövetség
A Magyar Huszár és Katonai
Hagyományőrző Szövetség 1991-ben alakult társadalmi szervezet, amely azoknak az
úttörő egyesületeknek az összefogásával jött létre, amelyek már az 1980-as évek
közepétől a magyar huszár hagyományok őrzését tűzték ki célul: a Történelmi
Lovas Egyesület Sándor Huszárai, a Jászberényi Nádor Huszárbandérium, a Váci
Miklós Huszárok, a Balaton-felvidéki Radetzky Huszár Egyesület és a Pápai
Huszárok Egyesülete. Példájuk nyomán gombamód szaporodtak el országszerte a
különböző történelmi korok magyar katona kultúráját megjelenítő egyenruhás
hagyományőrző egyesületek. Honfoglalás koriak, lovagkoriak, a török idők
végvári vitézei, kurucok, az 1848-49 évi forradalom és szabadságharc honvédei,
a monarchia és a világháborúk magyar királyi honvédei, gyalogos és tüzér
katonák és főként a világ könnyűlovasságának legjobbjai, a magyar huszárok.
Az elmúlt évek dinamikus
fejlődésének következtében mára a legnagyobb hazai –de európai kitekintéssel is
egyedülálló szervezettségű - történelmi egyenruhás katonai hagyományőrző
szervezeté vált.
Az ernyőszervezetté fejlődött
közhasznú szövetség fő célkitűzése: a magyar katonai hagyományok ápolása, a
magyarságtudat, a hazaszeretet erősítése, nemzeti értékeink felmutatása és
megbecsültségének növelése. Kulturális értékmentés, az értékek átadása a jelen
és a jövő nemzedékeinek. Tevékenységük kiterjed az egész Kárpát-medence
területére. Magyarország csaknem minden megyéjére, Erdélyre, a Felvidékre,
(Burgenlandra) a Várvidékre, és a Délvidékre egyaránt. Tagegyesületük az
USA-beli Kaliforniai Magyar Huszárbandérium is. Tevékenységük ismert és
elismert egész Európában. Hazai szakmai tekintélyét jelzi, hogy a Honvédelmi
Minisztérium szerződéses partnerei sorába emelte. Egyre szorosabb és értékesebb
az együttműködése a HM Hadtörténeti Intézettel és Múzeumával, az Egri
Vármúzeummal, a Nyíregyházi és a Sárvári Huszármúzeumokkal.
A Magyar Huszár és Katonai
Hagyományőrző Szövetség rendelkezik a katonai hagyományőrzés területén
országosan és nemzetközileg is elismert hiteles szakemberekkel, így lovas,
történész, régész, egyenruha- és fegyverszakértő, pirotechnikus, látványtervező,
rendezvényszervező szakemberekkel, de a művészetek területéről a népzene és a
néptánc jeles képviselői közül valókal is. Utóbbiak révén igen szoros a
kapcsolata a tárgyi, zenei és táncfolklórunk napi életével, szinte együtt él
vele, s az ő segítségükkel is igyekszik mind magasabb szinten megmutatni a több
mint ezer év magyar katonai erényeit, gyönyörűséges ruháit, fegyvereit, a
tárgyi kultúra értékeit. Szinte a kísérleti régészet szintjén rekonstruálják a
fegyverhasználat mozgásanyagát, a lovas és gyalogos hadművészet egyes példáinak
bemutatásával.
Ezt a felbecsülhetetlen értékű
munkát általános társadalmi elismertség övezi. A szervezet, amit elért, tagjai
mérhetetlen erkölcsi és anyagi áldozatai nyomán érte el.
A huszár és katonai hagyományok őrzői
így nap mint nap méltó emléket állítanak egyik nagy elődjüknek Széchényi
Istvánnak is, aki maga is 15 évig szolgált huszártisztként, s ma is a nagy
műveltségű, hazájához, nemzetéhez életfogytáig hűséges, önfeláldozó katona
egyik legszebb példája. Meggyőződésünk, hogy a Szövetség munkája tovább élteti
a méltán oly híres huszárszellemet, és bízunk abban, hogy azt a nem titkolt
célért folytatott küzdelmüket is siker koronázza, hogy a „Magyar Huszár”, amely az egész
világon elismert „hungaricum”, amint a magyar népéletben már régen, úgy a
közeli jövőben hivatalosan is a Magyar Köztársaság nemzeti jelképévé válhasson.
Az Erdélyi Református
Egyházkerület
1990 után az Erdélyi Református
Egyházkerület elsőrendű feladatként tűzte ki célul a református felekezeti
oktatás újraszervezését. A helyzet nehéz volt, szinte kilátástalan: az egykori
épületek állami tulajdonban, a valamikori infrastruktúra szétrombolva,
gazdasági háttér nélkül és egy olyan oktatási törvény mellett, amely nem
ismerte el a felekezeti oktatást. Mindezek ellenére a munka elindult. Elsőnek
1990-ben, épület nélkül, újraindult a Kolozsvári Református Kollégium. Lassan
körvonalazódni látszott a cél is: először vissza kell szerezni a régi, nagynevű
református kollégiumokat. A kolozsvári példán okulva a kivitelezés módja
változott: „új honfoglalás” kezdődött el. Mindenik régi református kollégiumban
egy-egy felekezeti osztály indítását kezdeményezték, amelyek később tagozattá,
majd önálló intézményekké nőttek. Így indult újra a református felekezeti
oktatás 1992-ben Nagyenyeden, a Bethlen Gábor Kollégiumban, 1993-ban
Sepsiszentgyörgyön, a Székely Mikó Kollégiumban, 1994-ben Marosvásárhelyen, a
Bolyai Farkas Elméleti Líceumban, Székelyudvarhelyen, a Benedek Elek
Tanítóképzőben és Kézdivásárhelyen, a Bod Péter Tanítóképzőben.
Szükség volt az iskolákban tanító
vallástanárokra. Az egyházkerület már 1990-ben beindította a Vallástanárképző
Fakultást, amely kezdetben a teológia mellett működött, majd a kolozsvári
Babes-Bolyai Tudományegyetem önálló fakultásává nőtte ki magát. Ugyancsak
szükség volt egy intézményre, amely szakmailag összefogja, koordinálja az
iskolákat. Így született meg a Református Pedagógiai Intézet. Szép lassan az
intézményhálózat bővülni kezdett: létesültek általános iskolák, óvodák,
bentlakások. 2003-tól a román állam kezdte visszaszolgáltatni az
egyházkerületnek az iskolaépületeket. Ezeknek az ingatlanoknak a nagy része
lerobbant, felújításra szoruló állapotban van. Távolról sem mondható tehát,
hogy az egyházkerület túl van a nehezén. Változatlanul, 20 éve folyamatosan
folytatni kell a harcot a felekezeti oktatás teljes jogú, minden oktatási
szinten történő elismertetéséért, finanszírozásáért. Valami 20 évvel ezelőtt
elkezdődött. Iskolaépítés a jövő építését jelenti. „Uraink jól tudják, hogy
jövőnk oda van letéve – palatábla, palavessző formájában – az iskolák falai
közé. Ezért verik széjjel azokat a jogtiprásnak minden eszközével.” – írta Sütő András a Nagyenyedi
fügevirág c. esszéjében. Adja Isten, hogy ne így legyen, és az Erdélyi
Református Egyházkerület 20 éve elkezdett iskolaépítő politikája gazdag
gyümölcsöket teremjen.
A Magyar Tudományos
Akadémia Enzimológiai Intézete
Van Magyarországon néhány olyan
nemzetközileg elismert tudományos műhely, amelyről itthon, a szűkebb szakmai
körökön túl meglehetősen keveset tudunk, pedig ezek a műhelyek fontos szerepet
töltenek be a hazai szellemi élet alakításában, az ország nemzetközi
integrációjában, a szakemberek képzésében és a felsőfokú oktatásban. Ilyen
tudományos műhely az MTA Enzimológiai Intézete, amely egy szerény megjelenésű
épületben működik Budán, a Karolina úton. Pedig ez az intézet rajta van a
tudomány világtérképén, jeles külföldi tudósok tartanak itt rendszeresen
előadásokat a molekuláris biológiai, biokémiai, biofizikai témában. Az intézet
kutatói járván a világot jó hírét viszik Magyarországnak, de azután új tudással
és ismeretekkel gazdagodva, hazatérve az ország szellemi erejét gyarapítják,
tudásukat itthon hasznosítják az oktatásban és a gazdaságban. Az intézet nem
csak nemzetközi hírű tudományos műhely, de iskola is, ahol számos jeles
egyetemi tanár, ipari vezető, neves tudós nevelkedett. A hazai biotechnológia
tudományos háttereként a magyar ipar számára is a tudás és technológiai
fejlődés egyik forrása. A Kárpát-medencei magyar tudományos közösségnek is
egyféle szellemi központot jelent az intézet, ahonnan szellemi muníciót,
szakmai támogatást és baráti segítséget várhat.
Egy ország minőségét, nemzetközi
hírnevét és megtartó képességét azok a közösségek és szellemi műhelyek
határozzák meg, amelyek a maguk területén igazi értéket hoznak létre, s amelyek
biztosítják az egyén számára az alkotó szakmai kibontakozás esélyét, az
intellektuális tevékenység örömét és a hasznosság érzését. Ilyen műhely az MTA
Enzimológiai Intézete, s ezt elismerve ítélte oda neki a kuratórium a Széchenyi
István-emlékdíjat.
A
Professzorok Batthyány Köre
1995-ben alakult azzal a céllal,
hogy a polgári értékrendet magukénak valló, ezen értékrend érvényesítéséért
tenni akaró egyetemi tanárok közös munkájának keretet adjon. Keresik a jelen
kihívásaira hosszabb távon is érvényes válaszokat, hogy ezzel is előmozdítsák a
nemzet erkölcsi és gazdasági felemelkedését. Szakértők bevonásával
elkészítették az első, következetesen nemzeti jövőképet, a Szent István Tervet,
mely széles körben fejtette és fejti ki ma is a hatását a magyar
közgondolkodásban. Nyilatkozatukban, melyet számos közéleti személyiség is
aláírt, a 2004. decemberi népszavazást megelőzően igent mondtak a kettős
állampolgárságra. Már nyilvánosságra kerülésének másnapján elítélően
nyilatkoztak az öszödi beszédről, felszólítva a magyar értelmiséget, hogy ebben
a helyzetben hallassa hangját, a köztársasági elnököt pedig arra kérték, hogy
kezdeményezze a kormány távozását. Személyre szóló levélben emlékeztették az
Országgyűlés tagjait, hogy törvényhozó munkájuk során felelősségük tudatában
kell döntéseiket meghozniuk, következetesen ragaszkodniuk kell az Alkotmányhoz
és esküjükhöz. Felemelték a szavukat az oktatás és a tudomány világát is megérintő
erkölcsi hanyatlás, a mindent elborító anyagiasság ellen. A kör tagjai közül
számosan fejtenek ki élénk közírói tevékenységet, írásaik olvashatók a napi és
a szaksajtóban. A kétszáznál több tagot számláló egyesület anyagi forrásait
kizárólag a befizetett tagdíjakból biztosítja,
Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége
Két
évtizedes, sok-sok szabadidőben végzett kemény munka van azok mögött, akik a
szlovákiai magyar nyelvű iskolák megőrzésének és továbbfejlesztésének
szándékával a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége keretei között vállalták
a küldetést - konok hittel őrizték az örökséget, folyamatosan tervezték és
szervezték a felvidéki magyar közösség nevelési és oktatási intézményeinek a
jövőjét. A csehszlovákiai „bársonyos
forradalmat” követően néha nyugodtabb politikai légkörben, máskor ellenséges
közegben kellett a felvidéki magyar közösségnek, köztük a
pedagógustársadalomnak tenni a dolgát. Az alternatív oktatási koncepció
elutasításától a kétnyelvű bizonyítványok kiadásáért folytatott harcokon, a
történelmi és a földrajzi magyar megnevezések, valamint az iskolai
nyelvhasználati korlátozásokon át a diákok szlovák nyelvismeretének
elmarasztalása miatti tiltakozásokig vezet az út, mely talán egyszer a hatalom
belátásából adódóan kedvezőbb irányba fordul.
Mindeközben a Pedagógusszövetség civil
szerveződésként kivette részét a szlovákiai közoktatási rendszer
átalakításából. Kezdeményezte a törvényi változások megszületését, az
oktatásügyi hatáskörök átruházását az államról az önkormányzatokra, a normatív
támogatás létrejöttét. A magyarországi egyetemek szlovákiai kihelyezett
részlegei létrehozásának kezdeményezésével segítette a Selye János Egyetem
megszületését. Létrehozta a Pázmány Péter Alapítványt
és a Comenius Pedagógiai Intézetet, az intézményvezetők és az óvodapedagógusok
országos társulásait. A Szlovákiai
Magyar Pedagógusok Szövetsége igyekszik betölteni azt az űrt, mely a kisebbségi
szakmai háttérintézmény-rendszer hiányából adódik Szlovákiában. A szövetség
szakmai építkezését mutatják az országos, regionális és helyi szakmai
programok, rendezvények - a szlovákiai magyar pedagógusok rozsnyói országos
találkozója, a nyári egyetemek, a pedagógus-továbbképzések, a kiadványok, a
beiratkozási, a tehetséggondozó, a szórvány és egyéb programok, a magyar diákok
számára szervezett anyanyelvi tanulmányi versenyek és táborok. Az országos
tanévnyitók évről évre megerősítést adnak abban, hogy a felvidéki magyar
közösség számára nem közömbös anyanyelvi iskoláinak sorsa. A szövetség továbbra sem feledkezhet meg a
hagyományos értékekről, a nemzeti kulturális sajátosságok továbbéltetéséről, a
tisztességes emberi magatartás kialakításáról.
A Pedagógusszövetség rendezvényeinek
megvalósítása során saját erején kívül elsősorban a Magyar Köztársaság Oktatási
Minisztériumának és a magyarországi alapítványok támogatására számíthat,
melyeknek segítségével igyekszik a felvidéki magyar iskolákban olyan
szellemiséget kialakítani, mely segíti az iskolák diákjait a bennük rejlő
értékek kibontakozásában, egyaránt éreztetve velük a gyökér megtartó erejét és
a szárnyalás szabadságát, hogy az alma materek a kisebbségi közösségek otthonai
és a tudás bástyái legyenek.