Gubcsi Lajos
Hírek A MM Élőtárlata Albumok Díjak Gálák Gubcsi Lajos életrajza - A MM Laudációk Mecenatúra MM-díjazottak Hangoskönyvtár
Laudációk

LAUDÁCIÓK 2010-2012

 

Laudációk 2010-es MM-díjakhoz

 

Kaiser Ottó

A kitűnő fotográfus folytatta egész életen át tartó utazását a határainkon túl élő magyar írók, költők, alkotók élete, érzéseik, körülményeik megismertetése céljával. A legjobb magyar művészek kapnak portréhelyet gyönyörű köteteiben, s interjúk olyanokról, akik valamilyen okból véglegesen választották Magyarországot lakóhelyüknek. Állomásaiból, arcképcsarnokából: Anglia: Stephen Barlay, Gömöri György, Határ Győző, Sárközi Mátyás, George Szirtes - Ausztria: Bujdosó Alpár, Monoszlói Dezső - Németország: Borbándi Gyula, Ďsa Schneider, Török Imre - Norvégia: Kovács Katáng Ferenc, Sulyok Vince - Románia: Bogdán László, Farkas Árpád, Jánosházy György, Kányádi Sándor, Markó Béla, Selyem Zsuzsa, Szilágyi István, Vida Gábor - Svédország: Domonkos István, Gergely Tamás, Gulyás Miklós, Tar Károly - Szlovákia: Tóth László. Azaz magyar kultúrtörténet a világban.

Kaiser Ottó A Magyar várak című képes albuma a Magyar kastélyok című kötet sorozatszerű folytatása. A fotóművész mintegy 200 - részben légi - felvétele látványosan illusztrálja a kötetben szereplő 40 várat, várkastélyt és várromot. Ezzel az albummal a magyar történelem egyik "látleletét" adjuk át a tisztelt olvasónak. A kötet tanulmányával és látványos képeivel azt mutatja be, hogyan épültek váraink a korai Árpád-kortól a XVI. század derekáig, miként védték királyainkat és a földesurakat házuk népével egyetemben. Láttatja a magas falak védelmében zajló életet és azt a művészeti környezetet, amely hiteles tükre az építtetők ízlésvilágának. Kaiser Ottó most Franciaországban folytatja a szépség feltárását és megörökítését: Provence vezetői hívták meg egy évre, hogy mutassa be nekik a világhírű térség művészetét.

 

Makoldi Sándor levele 2012 novemberében: A magyar művészetért egy életen át

K  2010-ben, 65 évesen kaptam meg A Magyar Művészetért Díjat, aminek örültem. A kiállításokon kapott szakmai díjak mellett más kitüntetést eddig el sem fogadtam volna (az ismert történelmi helyzet miatt). A magyar művészet létrehozásáért viszont egész életemben küzdöttem, önerőből – mondhatnám: magányosan. Így festői utam is egyedire sikeredett, nem csatlakoztam társaságokhoz, irányzatokhoz, galériákhoz. Csak tanítványaim és barátaim ismerik azt a küzdelmet, amit széllel szemben – mind a mai napig – folytatok.

A szocializmusba születtem – de kezdetben absztrakt festőként, fogalmilag próbáltam képben megfogalmazni a XX. század érzéseit. Debrecenben be is tiltották első kiállításomat. Nem ez változtatta át fokozatosan a világlátásomat, hanem, hogy a Tanítóképző tanáraként, és apaként felismertem az emberrel született vizualitás természetes fogalmi kifejezését, ami anyanyelvi szinten él a gyermekben – és a hagyományos magyar népművészetben egyaránt. Felnőttként az egyetemen elvégezve a néprajz szakot is, átíródott bennem a magyar művészet mibenléte. A vizualitás terén megfogalmazódott bennem – és környezetemben – amit Bartókék a zenében már megalkottak: nemcsak magyarországi, de magyar művészetet kell létrehozni (fogalmilag: tehát absztrakt és figurális szinten is, képírásként). A nemzeti művészetet őrző értékes, évezredes hagyatékot kell a mai képzőművészetbe visszaemelni, az egyetemes jelképrendszer segítségével Európának is felmutatni értékeit, mondandóját – hogy mai életünket is jobbá tegye! Törekvéseim elismeréseként értékeltem tehát a magyar művészetről elnevezett díjat, melyet Debrecenben, a Belvárosi Galéria termeiben rendezett életmű- kiállításon vehettem át Gubcsi Lajostól. A laudációt Földi Péter festőművész és Pap Gábor művészettörténész tartotta.

 

Laudációk a MM 2011-es díjakhoz

Petrás Mária

A Bákó megyei Diószénben született, Romániában, édesapja, édesanyja mindketten tősgyökeres, moldvai csángó földművesek. Nyolcan vannak testvérek. Iskoláit hat évesen, Diószénben kezdte. Ekkor találkozott először a román nyelvvel. Ott elvégezve a tíz osztályt, Hétfaluban folytatta tanulmányait egy szakmunkásképzőben, amelyet kitűntetéssel végzett, mint elektroműszerész. Munkába állt, és mellette a brassói népfőiskolán, a grafika szakon tanult három évig. Esti tagozaton elvégezte a gimnáziumot, sikerrel tett érettségit. Egy hétfalui gyárban dolgozott mint dekoratőr. Színházi plakátjai országos első helyezést kaptak. 1988-ban kényszerűségből önálló lett, és kizárólag festésből, rajzolásból tartotta fenn egyedül az akkor már 8, illetve 10 éves gyermekeit Hétfaluban.

1990 nyarán jött először Magyarországra egy csángó küldöttség tagjaként, Domokos Pál Péter születésnapi köszöntésére. Az ünnepségen többen meglátták Péter bácsinak készített rajzait. Meghívták a Nemzetközi Előkészítő Intézetbe tanulni. Ekkor kezdett írást-olvasást tanulni magyarul. 91 szeptemberében már a Magyar Iparművészeti Egyetem (akkor még főiskola) hallgatója volt kerámia szakon. 95-ben jelesen diplomázott. Azonnal felvételt nyert a mesterképzőre is, amelyet azután kitüntetéssel végzett. Három és fél méter magas, két méter széles, közel életnagyságú, ötalakos, mázatlan kerámia diplomamunkája a dévai Ferences Kolostor kerengőjében áll ma is.  1997-ben volt az első önálló, jelentősebb kiállítása Zuglóban, ezt követően Százhalombattán, amelyet eddig több mint 90 követett a fővárosban és szerte az országban. Százhalombattán ez év augusztus huszadikán ötödször nyílt kiállítása. Ezeken túl kiállított Olaszországban öt alkalommal, Franciaországban két alkalommal, Torontóban, Rómában és az Egyesült Államok több városában érdeklődnek munkái iránt. Budapesten négy, vidéken, határon belül és túl legalább nyolc köztéri munkája, Sitkén, Százhalombattán és Száron egy-egy Keresztutam áll. 1990 óta folyamatosan és aktívan vesz részt a csángó ügyeket szolgáló anyaországi és határon túli szervezetek munkájában. Csángó népdalokat énekel hihetetlen erővel és szépséggel különféle kulturális és nemzeti rendezvényeken, rádió- vagy televíziós stúdiókban.

Hajdu Szabolcs

Az új magyar filmes generáció egyik tagja. Rendező, forgatókönyvíró, színész, aki fiatal kora ellenére már négy nagyjátékfilmet készített, és legalább egy tucatban játszott. Színészként is, rendezőként is vitt már el fődíjakat különböző nemzetközi fesztiválokon. Fehér tenyér című alkotását Magyarország nevezte az Oscar-díjra.

1972-ben született Debrecenben. 5 éves korától 8 éven át tornázott. 13 éves korában a kötöttségek és a - Fehér tenyér című filmjében is megjelenített - bánásmód miatt abbahagyta az edzéseket. A Színház- és Filmművészeti Egyetem Simó Sándor vezette osztályában tanult, a 90-es évektől színészként dolgozott. Két kisfilmjét követően 2000-ben készítette el Macerás ügyek címmel első játékfilmjét, mely 2003-ban a Magyar Filmszemle legjobb első film díját nyerte el, majd Kijevben a MOLODIST Filmfesztivál zsűrijének különdíját is.
A 2004-ben készült Tamara című játékfilm az egységes képi látvány megteremtéséért kapott különdíjat a Magyar Filmszemlén, majd 2005-ben a portugál Avanca filmfesztiválon kapott első díjat a mozifilmek versenyében.
2006-ban készítette el a tornászok világában játszódó részben önéletrajzi elemekre épülő Fehér tenyér című filmet, mely számos fontos hazai és nemzetközi díjat nyert el, köztük például a 37. Magyar Filmszemle legjobb rendező, legjobb operatőr, aranyolló, és közönségdíját. A film főhősét Dongó Miklóst a rendező testvére, Hajdu Miklós alakítja, akinek életútja, karrierje szintén megjelenik a filmben.
Feleségével, Török-Illyés Orsolyával a főszerepben készült az Off Hollywood című produkció 2007-ben. A film Garaczi László Április című novellájából íródott, Bódi Adél magyar rendezőnő egy napját mutatja be, benne szakmai és magánéleti problémáival, kapcsolataival, nehézségeivel. A 2010-es Filmszemlén Bibliothèque Pascal című alkotása kapta a fődíjat. Hajdu Szabolcs ars poeticája, saját szavaival így foglalható össze: „Ez a történet, és a történet az minket különösebben nem érdekel. Minket a színészek, a jó helyzetek, az izgalmas filmnyelvi megoldások érdekelnek, és ha ezen keresztül sikerül még a történetet is elmesélni, akkor azt mondjuk, hogy ügyesek vagyunk.”

A Mirage-ról a rendező azt nyilatkozta, hogy western lesz, a Térkép szélén című Tar Sándor-novella szabad adaptációja. Kovács Gábor, a Filmpartners producere elmondta, hogy bár a történetről nem sokat mondhat, egy idegenlégiós futballista viszontagságaira épül a cselekmény. A filmterv szerepelt Rotterdamban, a Cinemart koprodukciós vásáron, most pedig Szarajevóban fejlődik tovább a projekt, ahová Lovas Nándor asszisztens, Taschler Andrea producer és Hajdu Szabolcs fog kiutazni. A forgatókönyvírásban részt vesz az a Jim Stark is, aki olyan Jarmusch-filmekben dolgozott producerként, mint a Mystery Train (ebben szerepelt is), a Törvénytől sújtva, a Kávé és cigaretta vagy az Egy éjszaka a földön. Hajduval a TIFF-en, Transylvania International Film Festivalon ismerkedett meg, és most együtt írják a forgatókönyvet, amelynek nyár végére jó lenne elkészülnie, ennek érdekében is megy most a produkció Szarajevóba. A projekt iránt nagy az érdeklődés, amit nyilván elősegített a Bibliothéque Pascal magyar és berlini sikere.

Kása Béla

1979-ben diplomázik a Kölni Művészeti Szakfőiskolán, művészeti fotográfusként. A főiskola idején készít fotókat Erdélyről meg Budapestről a Stern magazin felkérésére, a Geonak pedig nagyszebeni és macedóniai cigányokról csinál képriportot.  1983-ban 31 évesen, amikor sokan úgy érezték, el kell menniük hazájukból, ő már visszafelé tart, úgy érzi, haza kell jönnie Nyugat-Németországból, ahová 13 évesen szüleivel költözött. Azt hitte: "Itthonról közelebb lesz neki mindennél kedvesebb erdélyi muzsikusaihoz, és így többet tud járni fényképezni is majd."
1993-ban Somogyi Győző alföldi festőművész környékén készít fotókat. 1994-től a MAG népzenei magazin fotósa és képszerkesztője. 1995-től a letelepedni nem akaró vándorcigányok útját követi rendszeresen gépével. 1996-ban az "Ikerkönyvek" sorozat publikál róla "Kása Béla fotográfus" címen egy kötetet. 1996-tól tagja a Magyar Fotóművészek Szövetségének. 1997-ben jelent meg az Erdélyi zenészek című fotóalbuma magyar és angol nyelven, mely az erdélyi cigány és parasztzenészek öröklétig tartó panteonját alkotta meg. Nélküle már lehetetlen a XX. század végi parasztzenében érdemi dolgokat megállapítani. Galériái címének és kiállításai helyszíneinek felsorolása önmagában elmond mindent munkásságáról: Erdélyi zenészek, Csángóföld, Kalotaszeg-Méra, Szék, Magyarpalatka, Magyarszovát.

1997-től két éven keresztül 45 erdélyi zenekart fényképez le az Utolsó óra című népzenei gyűjtés részére.  A népi kultúra elkötelezett kutatója, megőrzője és továbbadója. Zenél, népzenét gyűjt és fényképez Erdélyben, Moldvában és Gyimesben, de járt Indiában a félnomád életmódot folytató tevepásztor Rabari törzseknél is.

 

(IDE 4-6 oldalon: főcímmel: Kása Béla – Kása Béla 8 örökérvényű fotója az erdélyi nép-, cigányzenészek életéről

  • gyurka 3a  - Gyurika Marlborova, kezében a kontra, Szék, Mezőség, 1976  
  • istvan5 26/a  - István Sándor és Babos néni, Szék, Mezőség, 1976  
  • mulatok 12/a  - Mulatók bonchidai brácsással, Szék, Mezőség, 1976
  • szovatiak - Szováti zenészek munka közben , Magyarszovát, Mezőség , 1981  
  • Timar_V - Tímár Viktor Trifán, Gyimes, Hidegségpataka, 1993
  • Todor Bogdan - Todor Bogdán moldovai prímás feleségével, Stejaru, Moldova, 2001
  • Virrasztas – Virrasztás a koporsóban fekvő zenésztárs mellett Magyargyerővásárhely,Kalotaszeg, 1992
  • Zeneszek 021 - Zsenika, moldvai prímás, Radoaia, Moldova, 1996  

 

 

Lukács Miklós

1977-ben született Törökszentmiklóson. Édesapja szintén cimbalmos, édesanyja tíz évig hegedült. Zenei tanulmányait a Tóth Aladár Zeneiskolában kezdte, Szakály Ágnes keze alatt. Kilencévesen a Rácz Aladár Cimbalomverseny serdülő korcsoportjában már második helyezést ért el. 1990-ben került sor első külföldi fellépésére: Brüsszelben az UNICEF szervezésében adott szólókoncertet. 1991-től ’95-ig a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában folytatta tanulmányait, ahol ugyancsak Szakály Ágnes volt a tanára. A dzsessz – s azon belül főleg az improvizáció – iránti érdeklődése akkoriban kezdett kibontakozni. A szakközépiskola elvégzése után felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, 1999-ben diplomázott. A főiskolán G. Szeverényi Ilona irányításával képezte magát. 1997-ben megalakult a Cimbalmos Baráti Kör Alapítvány, melynek kuratóriumi tagja lett. Az alapítvány rendezte fesztiválokon nemcsak előadóként, hanem zeneszerzőként is bemutatkozott. Hazám címmel 2003-ban a Krétakör Színház számára, Divertimento kamarazenekarra és cimbalomra címmel pedig az ELTE Kamarazenekar felkérésére írt darabot. Számos művét játszották, köztük a – kamarazenekarra és cimbalomra komponált – Cimbalomversenyt, amelyet Szakály Ágnesnek ajánlott.

1997-ben szólistaként szerepelt a Budapesti Fesztiválzenekar Liszt: Hat magyar rapszódia című lemezén. 1998-ban az Egyesült Államokban a Concertante di Chicago kamarazenekar szólistájaként lépett fel. A nagy sikerre való tekintettel a zenekar következő évadjára is meghívást kapott. 2000-ben Artisjus-díjban részesült. Főiskolai tanulmányait követően – a klasszikus zene mellett – többféle zenei műfajba is belemerült, elsősorban a dzsesszbe és az etnozenékbe. A mai napig számos ilyen formáció – többek közt a Kvartett B, a Borbély Műhely, Lovász Irén, a Tűzkő Csaba Septett, az East Side Jazz Company, a Dresch Mihály Quartet s az Improvokation – volt vagy jelenlegi tagja, illetve állandó vendége. 2005-ben Check It out, Igor címmel teljesen improvizatív duólemezt készített a magyar jazz meghatározó alakjával, Szakcsi Lakatos Bélával. Eötvös Péter Atlantis című művét előadta a Varsói Ősz Fesztiválon 2006-ban, a hamburgi Filharmonikusokkal a következő év januárjában, márciusban pedig a torinói RAI zenekarral. 2008-ban fellépett szólóban, és duóban szerepelt a Menuhin-fesztiválon, Gstaadban. Ugyancsak 2008-ban portréfilmet forgattak róla és hangszeréről, Mano Camon rendezésében Cimbalom Legacy – The soundscape of Miklós Lukács címmel.

Szabadi Vilmos hegedűművész (Budapest, 1959. március 10.). Hangszere egy cremonai mesterhegedű, melyet Laurentius Storioni készített 1778-ban, s mely a Magyar Állam kollekciójából való. Tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Halász Ferenc irányítása alatt 1983-ban fejezte be és egy évvel később, már ezen intézmény legfiatalabb tanáraként tanított. Posztgraduális tanulmányait Ruggiero Ricci, Végh Sándor és Fenyves Lórántnál végezte. Már kezdettől különböző versenyeken végzett első helyen. 1982-ben a Magyar Rádió által rendezett Hegedűverseny győztese. 1983-ban a Hubay Jenő Hegedűverseny első díjasa, illetve mindkét versenyen elnyerte a zsűri különdíjait is.  Karrierje 1988-tól teljesedett ki: a Royal Festival Hall Bartók Béla tiszteletére rendezett gálakoncertjén Bartók 2. hegedűversenyét játszotta Solti Györggyel. Ezt a BBC és a Decca rögzítette, majd a Philips világszerte megjelentette. 1990-ben a londoni Royal Philharmonics Orchestrával, 1992-ben a BBC Philharmonic zenekarral, majd az Ír Koncert Zenekarral lép fel. Október 23. előestéjén egyetlen magyar állampolgárként játszott Solti György 80-ik születésnapi koncertjén a Buckingham Palotában, a teljes brit uralkodóház jelenlétében.

1995-ben a spanyol uralkodóház Stradivari-hegedűjén játszott. Ugyanebben az évben, mint művészeti vezető, megalapította a nyaranta megrendezett Kastély Kamara Koncertek hangversenysorozatot. 1996-ban a HUNGAROTON Classic – egyetlen magyar hegedűművészként – exkluzív szerződést kötött vele. Amúgy eddig 29 CD/LP/CDV jelent meg nevével fémjelezve. 1999-ben megalakította a Wiener Belvedere Trio kamaraegyüttesét. Az elmúlt évek folyamán számtalan mesterkurzust adott világszerte. 1992–ben Liszt-díjat kapott, 1999-ben és 2002-ben Midem nagydíjat Cannes-ban, 1999 – Hungaroton díjat. 2006-ban elnyerte A Magyar Művészetért által alapított Bartók-emlékdíjat, majd 2011-ben a marosvásárhelyi gálán átvette A Magyar Művészetért díjat.

Kovács Géza szobrászművész visszaemlékezése a marosvásárhelyi gálára:

K  Tisztelt Kuratórium!

Gubcsi Lajos Marosvásárhelyt a Kultúrpalotában azt mondta, hogy „Nem jöttem üres kézzel’’, mert elhoztam a Magyar Művészetért díjait. Nagyon boldog voltam 2011-ben, amikor megtudtam, hogy Ex Libris Díjat kapok. Először hirtelen nem jött, hogy higgyek a szememnek. Ezért megkérdeztem, hogy tényleg én vagyok-e a díj várományosa. Örömmel töltött el az is, hogy Marosvásárhelyt a szülővárosomban a gyönyörű szép Kultúrpalotában volt a díjátadó ünnepség. Ez a díj megerősített abban a hitemben, hogy jó az út, amit választottam, és hogy ezen kell továbbhaladjak. Őszinte szeretettel köszönöm, hogy érdemesnek tartottak erre a díjra.   

Engedjék meg, hogy elküldjem Önöknek az ottani szavakat idéző új alkotásomat: „Nem jöttem üres kézzel” címmel 24x40x13 cm nagyságban acélból készítettem 2011-ben a díjátadás ezen momentumát idézve.                                                                                              2012. november, Sepsiszentgyörgy   K

 

Varga Miklós díja Munkácson, a várban

Kivételes alkalommal adtuk át A Magyar Művészetért Díjat Varga „Mikinek”. A díjátadás percében ő már Rákóczi volt, a fejedelem az Ismét Vereckénél című balladában, mélyen magába szállva készült lelkileg az ősbemutatóra. Eléggé „ős” volt. Még soha nem látta, nem hallotta, nem játszotta senki. Még csak próba sem volt. Az énekesek, a stáb úgy állt fel a munkácsi várban a bemutatóra, hogy ott és akkor először hallották-látták egymást. Olyan volt ez, mint amikor Rákóczi és pici hada – szétszórt szegény talpasai – mégis lezúdultak Vereckéről, lesz, ami lesz, a hazáért. Miklós hihetetlen személyes átéltséggel és erővel formálta meg Rákóczi fejedelmet, a zenetörténetben először énekelve Verecke dilemmáját: Kié az ország, kié az a föld ott lent? Nem tudok mást mondani, Miklós azonosult fejedelmével, hangja egyszerre volt fenséges erejű, vérző szívű, könnycsalogatóan fájdalmas – és győztes. Mivel Rákóczi „ruhájában” nem vehette át a díjat, két gyermekének nyújtottuk át a várfal tövében, a „színpadon”. A laudáció gondolatait összegzem most:

Varga Miklós oly szívből énekel, hogy a szívünkből énekel egyszersmind. Talán nem véletlen, hogy az európai megújulásra szomjazó, vágyakozó akkori Magyarországon egyszerre és éppen az ő hangja révén csendült fel a magas égig, s vált saját szobánk legmeghittebb dallamkincsévé a „Vén Európa” a 80-as évek közepén, s ekkor a Magyarországot Európához kötő István, a király. Varga Miklós nemcsak énekben, hanem szóban is gyönyörködtetően fejezi ki magát, mert ő maga egyenlő a hitvallásával. Így, ha jellemezni akarjuk őt, válasszuk az ő szavait e hitről, idézzük tehát honlapja általa írt „Előszavát”:

„A trikolór, Nagy-Magyarország, a Szent Korona látványa (honlapom jelképei is egyben) – mindig arra törekedtem, hogy ezek a szimbólumok összekovácsoljanak bennünket e hazában. Az együvé tartozást fejezik ki az én olvasatomban. Bármerre is jártam a nagyvilágban, mindig nagyon megörültem, ha bárhol váratlanul magyar szó ütötte meg a fülemet, s ez az együvé tartozást erősítette bennem, hogy van egy hely, a Kárpát-medencében, ahová hazatérek, s olyan emberekkel vagyok körülvéve, akiknek hasonlóak a gondjai, örömei, mint az enyémek. Mert itt élünk együtt - Ady szavaival élve - magyarok és nem magyarok, közös problémáinkkal, gyötrelmeinkkel, amit - ha tetszik, ha nem - nekünk kell együtt megoldanunk. Én a magam módján próbáltam eddig is, ezután is tenni a dolgomat legjobb belátásom szerint, lehetőleg mindenki örömére. Pályámról, hitvallásomról, sikerekről szól ez a honlap, a kudarcaimat, ha nem haragszanak meg érte, megtartom magamnak. Ez az egész nem akar több lenni, mint ami. Egy történet, s egy hang Európa szívéből.”

 

Laudációk a 2012-es MM-díjakhoz

Kósa Ferenc MM-díjához: A kiemelkedő magyar filmrendező 1937-ben született. A tízezer nap című diplomafilmje 1967-ben Cannes-ban elnyerte a legjobb rendezés díját, azóta számos hazai és nemzetközi elismerésben részesült. Filmjeit több mint 50 országban vetítették. Korszakot teremtett a magyar filmgyártásban kortársaival együtt. Kiemelkedő művei: Ítélet, Nincs idő, Öngyilkosság, Hószakadás, A mérkőzés, Küldetés, Az utolsó szó jogán, Guernica, A másik ember. Legközelebbi alkotótársa Csoóri Sándor és Sára Sándor. A Magyar Mozgókép Mestere, Kossuth- és Balázs Béla-díjas érdemes művész, Prima Primissima Díjat kapott 2012-ben. Kósa Ferenc alapító tagja volt A Magyar Művészetért Díj Kuratóriumának, mely 1987-ben alakult, s melyben – Sára Sándorral együtt – a filmszakmát képviselte.

 

Dévényi Sándor MM-díjához: Azon kevés magyar építészek egyike, akinek van saját stílusa, személyisége. Szerencsés módon alapkaraktere egyezik Pécs életvidám, ízes, délies bájával. Házai a Mecsekben gyökerezők, kedvesen ironikusak, mára a város szerves részei.  "Érzékenyen igazodunk a környezethez, a történeti élő szövethez... csak az nyúlhat bele egy ilyen szervezetbe, aki annak élettani vonatkozásaival tökéletesen tisztában van... épületeink... élőlények"  írja az építész.  Házai úgy illeszkednek, hogy felismerve a városi szövet lényegét, azt folytatják. A pécsi belváros és a Mecsek oldala szegényebb, szomorúbb lenne nélkülük.

Az európai kulturális főváros építésekor durva hibát követett el a város akkori vezetése, mikor ezt a gyöngyöző tehetséget nem ismerte fel, és a belvárosi szövet fejlesztése helyett egy  "szép új város"  megalomán tumorát hozta létre. Dévényi és Pécs helyzete kísértetiesen hasonlít Makovecz és Budepest viszonyához. Az elszalasztott lehetőség szégyen mindkét városra.

Remélem, hogy Pécs új vezetése még idejében felismeri az építész originális tehetségéből és beágyazottságából adódó páratlan lehetőséget, és a város a következő években újra egészségesen fejlődik, gazdagodik.

Főbb állomásai:

1985-86 Az év lakóháza díj: Pécs, 1988 Ybl Miklós-díj, 1994 Pro Architectura-díj, 1989 Kós Károly Egyesülés egyik alapítója, 2009-től igazgatója, 1991-95 Budapest, Rákóczi híd, 1997-től a Magyar Művészeti Akadémia tagja, 1997-2008 Budapest, Gellért Szálló felújításának terve, 1999 Kossuth-díj, 2004 Príma Díj, 2012 a Magyar Művészeti Akadémia elnökség tagja, 2012 egyetemi tanár    Írta Nagy Ervin országos főépítész

 

Mihály Gábor

A Dési Huber Körben Laborcz Ferenc volt a mestere. 1969-1974 között a Magyar Képzőművészeti Főiskolában tanult. Mesterei: Mikus Sándor, Somogyi József. 1975-1979-ben Derkovits-ösztöndíjas, 1977-ben Állami Ifjúsági Nívódíjat kapott, majd 1979-ben Munkácsy-díjat. 1985: Gyermekekért Érdemérem; 1991: NOB (Nemzetközi Olimpiai Bizottság) művészeti díja. Köztéri és murális munkái a magyar történelem és az olimpiai gondolat, a sport mindenhatóságának megismertetését szolgálják. Sport tárgyú plasztikáin az erő, a dinamika jut kifejezésre. Polírozott kisbronzainak gyakori témája a sport, az ember és technika új viszonya (Új magvető, 1985). Reliefjein a síkok és a nagy, pozitív formák váltakozó ritmusa izgatja (Pannónia fríz, 1978, Zánka). Kővel, vassal, bronzzal dolgozik, a vörösréz lemezt maga munkálja meg. A Magyarország hírnevéért harangját 1997-től díjként adja ki. Mint a Sport a szobrászatban alapítvány szervezője, sokat tesz a NOB céljaiért is. 1999-ben a Százados úti művésztelepen létrehozta a Kék daru galériát és művészeti műhelyt, ahol kortárs kiállításokat szervez, kollégáival szimpóziumokat tart külföldi és hazai érdeklődőknek, tanítványainak. Ő az alkotója a Hamvas-fürt  borművészeti díjnak is.

 

Nagy érzéke van az elvonatkoztatásokhoz, melyet plasztikáiban érthető szobrászi köznyelvvé avat. Ezt példázza a 8 méter hosszúságú Olimpia című műve, mely festett acél, és a ceglédi sportcsarnok homlokzata elé került. Csongrádon Kapcsolatok című plasztikáját helyezték el, az egymásba fonódó hajlított hengerek a barátságra, testvériségre utalnak. Kő és vas egyesítéséből jött létre különleges jelképe, az Eke című szobor, mely a Föld és a Munka apotheózisa.
Hallatlanul ízléses és újszerű Paradicsomi oszlopfője és a Medgyesegyházán látható Ádám-Éva kútja. Remekel Mihály Gábor abban a harangra komponált Magyarság Hírnevéért Díjban, melyet a Magyar Kormány elismeréseként kiválóságoknak ad át. Tótkomlósra került Szent István megkoronázása és Vésztő-Mágorra Szent László lovas szobra, mely a győri Szent László-herma továbbteremtése. A mű kisplasztikája is meggyőző változata az Árpád-házi király megálmodott egyéniségének.

Csornán, Münchenben, Bonyhádon, Szöulban, Budapesten és Brüsszelben láthatók művei. Mihály Gábornak két fő témája van: a történelem és a sport. 1993 óta Lausanne-ban, az Olimpiai Múzeumban áll acélból és vörösréz lemezből mintázott 3x2 méteres Kerékpárosok című szobra, ez kiváló, maradandó alkotás, amely azért különösképpen jelentős, mert Myron  Diszkoszvetője után viszonylag kevés az igazán jó sportszobor. Budapesten 1996-ban felállított 5 méteres kő- és bronzszobra a Széchenyi rakparton látható: ennek az Olimpiai emlékműnek az az érdekessége, hogy görög oszlopfője immár nem csigavonalakra és akantuszlevelekre összpontosít, hanem emberi formákra, birkózókra, kocsihajtókra. Mihály Gábor művészetének jelentősége abban összegezhető, hogy leleményeivel, hallatlan tudásával és munkabírásával képes folytatni és továbbteremteni azt a világot, melyeket Medgyessy Ferenc és köre állított eszményként a magyar szobrászat elé.

 

Horváth Ádám (Miskolc, 1973) magyar operaénekes (bariton), zenei producer, a Magyar Állami Operaház volt miniszteri biztosa. Az érettségi után a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába (Konzervatórium) járt. Mentora Polgár László volt, aki saját énektanárát, Mircea Breazut ajánlotta énektanulmányainak folytatásához. Az ő javaslatára jelentkezett a Grazi Zeneművészeti Egyetemre, ahol sikeresen felvételt nyert, itt Ernst Dieter Suttheimer, majd Claudia Rüggebergg növendéke volt a magánének és opera tanszakon. 1995-ben I. díjat nyert a grazi American International Music Studies (AIMS) Nemzetközi Énekversenyén. 1996-tól a versenygyőzelemnek köszönhetően, tanulmányokat folytatott New Yorkban Jerome Hinesnál, majd a Juilliard Schoolban, Marshall Williamsonnál. 1997–98-ban énektanulmányokat folytatott a San José-i Egyetem Opera Tanszakán. 2000-től vendégszerepel Ausztriában, Németországban, Olaszországban és az Egyesült Államokban. 2003-ban a Grazi Zeneművészeti Egyetem Opera szakán magiszter diplomáját kitüntetéssel vehette át, majd 2008-ban az Ének, dal és oratórium szakon ugyancsak kitüntetéssel végzett. 2009 óta ugyanitt folytatja doktori tanulmányait. A Magyar Állami Operaházban 2006-tól lép fel rendszeresen.

Zenei producerként az első saját produkciója Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájának stúdiófelvétele volt, amely 1999-ben készült Sinkovits Imrével regösként, Lukin Márta és, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának közreműködésével. Szervezésében 2000-ben a diósgyőri várban Mozart Don Giovannijával indul el a Nyári Operafesztiválok sora Miskolcon. Ezt követően 2002-ig minden évben folytatja a zenei/opera fesztivál megszervezését. A fesztivállal egy időben jelenik meg az általa alapított a Vox Artis Kiadó három új CD-je. 2002-ben harmadszor került megrendezésre a Vox Artis Nyári Opera Fesztivál, amelynek keretében Verdi A trubadúr című operáját mutatták be, amelyet színpadra álított a New York-i Metropolitan rendezője, Yefim Maizel. 2005-ben szervezi meg első budapesti rendezvényét a Művészetek Palotájában: Mozart A varázsfuvola című operáját állítja színre. 2006-ban Solti György halálának 10. évfordulóján bemutatja a Művészetek Palotájában Mozart Don Giovanni című operáját. 2006-ban a Magyar Kultúra Napján ismét a Művészetek Palotájában szervez koncertet, amelyen Dohnányi Ünnepi nyitánya is elhangzik. A hangversenyen közreműködött Dresch Mihály, Szalóki Ágnes, a beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház művészei. A gálaest rendezője Vidnyánszky Attila volt. 2007-ben a Kodály-év tiszteletére a Művészetek Palotájában Kodály kórusműveiből szervezett hangversenyt, amelyen a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara mellett a nyíregyházi Cantemus Kórus lépett föl Szabó Dénes vezényletével. Főbb szerepei: Kékszakállú, Anyegin, Papageno, Don Giovanni, Figaro, A Hollandi, Wolfram.

 

Rófusz Ferenc

Lehet-e valami érvényest megtudni az életről, a korról, az emberről, ha pusztán rajzfilmekből tájékozódunk? Habár rendezőnk legnagyobb filmjei egy nagyon is meghatározott korszaknak, a nyolcvanas évek vasfüggönyön inneni Magyarországának a dokumentumai, mégsem vesztettek érvényességükből, hiszen a korhoz és helyhez nem kötött ember mitikus portréját képesek felvillantani egy apró bogár, egy arctalan fogoly vagy egy érett alma képében.

Rofusz Ferenc az első magyar Oscar-díjas rendező. A légy című filmjében a nézőnek egy vesztébe rohanó légy szemszögével azonosulva egy pusztulásra ítélt rovar sorsát kell vállalnia. A szubjektív kamerába bevillanó ablaktábla egy ideig talán szebb sorsot sejtet, menedéket a pusztító tél elől, aztán bent, az eleve esélytelen küzdelem legfőbb tragikuma nem is a biztos pusztulás, hanem az, hogy az ellenfél személytelen marad, legyőzőnk kilétét meg sem ismerhetjük. Holtpont című filmjében szintén egy halálraítélt utolsó perceit kell magunkra vállalnunk a sortűz előtt. Az emberi szabadságot, mint megkerülhetetlen sorskérdését körüljáró teoretikus trilógia harmadik darabjában, a Gravitációban egy ambiciózus és energikus alma próbál megszabadulni az őt fogva tartó fáról, a rabságába belenyugvó, sőt azt boldogságként megélő társaktól, ám a viszonylagos szabadság, a szabadesés jelentette röpke eufória után a földre zuhanva összezúzódik. Letisztult művek, és mindegyikből, akár a legújabból, a külföldi „szerencsepróbálás” után újra itthon forgatott Tikettből is, valami összegző szándék olvasható ki. Bár tudjuk, hogy ez a műfaj sajátossága is, hiszen épp a jelképekben való fogalmazás, az emblematikus sűrítés, a helyzetek és tettek esszenciális magjának a megragadása az animáció lényege és ez az, amihez Rófusz Ferenc a legeslegjobban ért.   

Ismervén őt anekdotázó vidám barátként, és sorskérdéseken tépelődő elmélyült alkotóként, bizton állíthatjuk, a szabadság keresése, és hiányának, majd fátumos, kegyelmi  pillanatainak átélése nem csak filmjeit, személyes sorsát is motiválták, művészi eszközeit is alakították, világképét is formálták -, és formálják folyamatosan.                    Írta Orosz István

 

Misztrál együttes

„Szín a különség, különség az élet” (Babits Mihály)

– a Misztrál együttesnek ajánljuk

Jövőre immár tíz esztendeje lesz annak, hogy Huzella Pétertől egy addig ismeretlen együttes nevét hallottam: MISZTRÁL. Őket ajánlom – mondta. Nagyon tehetségesek. Ők a jövő. Irodalmi szerkesztőként kerestem versmegzenésítéseket egy munkához akkor. Aztán ettől teljesen függetlenül versmondóként is összehozott a Misztrállal a sors: Balassi-év. 2004. Közös fellépés: Úristen hogyan énekelnek! Honnan énekelnek? Honnan tudják már? A művészi formáról beszélek. Azt honnan tudják már… Mi történik?  Ez itt most a teljesség. Te történsz, Uram.  S aztán számtalan koncerten, Misztrál-klubokban s Nagymaroson, a fesztiválon – tudom, sokak számára ugyanez az élmény: színes zenei köntösökbe öltöztetett versek ihletett interpretációja. Lelki közösség. A hiánytalanság felszabadító ereje. A versek és az együttes tagjai is: markáns, egymástól elütő színek, s együtt – a fehér fény, a teljesség.

 

A költészet a Misztrál zenéjével és előadásában ajtókat, ablakokat nyit ki kicsiknek és nagyoknak. Majd ötszáz éves Balassi-sorokat énekel általuk s velük az óvodás és a kamasz, s egy kilencvenen túli idős úr, aki korábban – mint mondja – egy lyukas kétfillérest sem adott volna az efféle modern zenéért, lelkesülten magyarázza, hogy milyen kár lett volna, ha nem hallotta volna a koncertet. S a versértő, a versolvasó is sokszor rácsodálkozik, hogy általuk hogyan szólal meg, nyílik meg jobban: mondjuk Dsida Nagycsütörtöke, Ady Párizsban járt az ősz című verse, Janus Pannonius Békéért című epigrammája vagy éppen Nagy László Varjú-koszorú című költeménye.

A Misztrál tagjai a szűk ösvényen járnak. Azok közé az áldottak közé tartoznak, akik a szakadozó hajszálereket varrják össze. Áldottak. S fontos, hogy a szűk ösvényen járva tudatosítsák, amit Thomas Mann így fogalmazott meg a József és testvéreiben: „…hitvány babona azt hinni, hogy az áldáshordozók élete fenékig boldogság és merő gazdagság. Az áldás tulajdonképpen csak alapszíne lényüknek, amely bőséges fájdalmak és sorscsapások szövedékén mintegy aranyosan átcsillog.” A Misztrál tagjai egyenként is egész estét betöltő, különböző színű előadók és szerzők: „Szín a különség, különség az élet”.  Mostanában – olykor csipeszkedve a robosztus életmű soraihoz – épp Babits, a poeta doctus, a tudós költő verseit öltöztetik új, színes zenei köntösökbe. Áldás legyen ezen a munkájukon is!                                            Írta Sudár Annamária

 


 

További hírek
a volt tévés mondatja velem ottani tévések eme riportjáról: HIBÁTLAN összefoglaló nagyszerű díjazottakról)
Az Ex Libris Díj vasárnapi felvidéki ünnepségéről, a 13 díjazottról - és igen: én köszönöm a lehetőséget.


A felvidéki gála - Ex Libris Díjaink átadása kiváló felvidéki személyeknek, közösségeknek Szepsiben - jelenetek a gáláról.
És a 13 laudáció - aki szeretne többet tudni a felvidéki magyarság színe-javáról, bátran olvassa el: ÉLETMŰ MIND! (a képen a szepsi vegyes kórus)

 

GUBCSI LAJOS EX LIBRIS DÍJAINAK ÁTADÁSA FELVIDÉKEN

SZEPSI 2018. ÁPR. 15.

 

 

Dunajszky Géza – közéleti tevékenysége

1945. május 11-én született a Kassa-vidéki járásban található Debrőd községben. 1962-ben Szepsiben érettségizett. 1966-ban a Nyitrai Pedagógiai Fakultáson szerzett matematika-zene szakos tanári oklevelet.  14 évesen kapcsolódott be a Csemadok debrődi alapszervezet és a szepsi gimnázium kulturális tevékenységébe. 1963 őszén lett a Csemadok nyitrai főiskolai alapszervezetének elnöke. Irodalmi színpad, énekkar, népi zenekar, tánccsoport és esztrád csoport megalapítása fűződik a nevéhez.

      1979-ben Pozsonyban a Csemadok Központi Bizottságán az ének-zenei szakelőadói feladatkör végzésével bízták meg. Később, 1986 nyarától a CSEMADOK KB művészeti osztályának vezetőjévé nevezték ki. Eddig három novellás kötete jelent meg. Most negyedik könyvének kiadásán dolgozik, amely várhatóan 2018 őszén jelenik meg Tengeri kagylók címen. Jelenlegi kutatási területe a tabutémának számító háború utáni tömegmészárlások feltárása, illetve a tettesek és az áldozatok kilétének felderítése. K közösségszervezői és írói tevékenységéért 70. születésnapja alkalmából a Magyar Ezüst Érdemkereszt kitüntetést adományozták neki, 2016-ban megkapta a felvidéki Civil becsületrendet!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Fuksz Sándor, 65 éves,  a Magyar Világszövetség Kárpát-medence térségének alelnöke, villamosmérnök, vállalkozó, a Magyarok Világkongresszusán aranyéremmel kitüntetett kutató. Diák éveiben Magyar Ifjúsági Szövetséget szervezett és a prágai egyetemisták Ady Endre diákkörében is jeleskedett. A rendszerváltásig Csemadok országos választmányának tagja is volt, és 1984-ben az egyetlen, aki nyilvános fórumon felszólalt a magyar iskolák felszámolására előkészített törvénytervezet ellen.

   A rendszerváltás után néhány évig a Duray Miklós által alapított és vezetett Együttélés politikai mozgalom főtitkáraként hozzájárult, hogy a mozgalom a felvidéki magyarság legerősebb érdeképviseleti szervezetete lett. Később  vállalkozást alapított, amelyben ma is tevékenykedik.

    Az állandó politikai szélmalomharc helyett az elképzelését a Magyarok Világszövetségében találta meg. Több mint 10 éve dolgozik a felvidéki Országos Tanács elnökeként és a Petőfi Sándor Bizottság koordinátoraként, ebben a minőségében kutatja Petőfi szibériai életét. Főként neki köszönhető a nagytárkányi Sóház megmentése és felújítása. A szintén bodrogközi Bély községben pedig a Sennyei kastély felújítása, ahol megalapította a Petőfi Intézetet, melyben kiállítás és dokumentációs tár található.

    Ő így vall saját magáról: "Kenyeremet vállalkozóként kertesem, hiszem és vallom, hogy nemzetünk megmentése, felemelkedése csak őszinte, áldozatos munka árán lehetséges a Magyar Világszövetségben ezért dolgozom. Kiemelkedő tevékenységéért a Magyar Világszövetségének 75. évfordulója alkalmából a Magyarok Világkongresszusa által adományozott arany éremmel jutalmazta.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Havasi József. a kassai Csermely Kórus karnagya

 

Havasi József 6 gyermek édesapja, a Csermely és a Vox Columbellae Kórus karnagya.

   1947-ben született Kassán, a pozsonyi zenemüvészeti fősikolán ének szakon végzett, majd a kassai színház operatársulatához szegődött, ahol 1973-tól szólista is volt. 1976 és 1986 között a Szent Erzsébet dóm egyházkarnagya és kántora volt, és Budapesten kántorképzőt végzett.

1983-tól  tavalyi nyugdíjba vonulásáig jelentős szóló szerepeket kap a színházban is.

Jelenleg a premontrei templom egyházkarnagya  a magyar szentmiséken

 A CSERMELY kórust 1973-ban alapította, és a mai napig a kórus lelkes és igényes karnagya. Az énekkar 1975-ben elnyerte a Szlovák Zenei Alap díját a Pozsonyi Zenei Ünnepségeken. A galántai Kodály - Napok kórusfesztivál többszörös győztese.

2018-ban huszadik alkalommal került megrendezésre a Csermely polgári társulás szervezésében a hagyományos újévi hangverseny a Csermely Kórus és vendégei címmel.

A számos díjból néhány:

A Havasi József vezette Csermely Kórus 2003 decemberében kapta meg a Kassai Megyei Önkormányzat Díját.

2006 végén a kórus Bartók Béla-emlékdíj tulajdonosa lett.

2009-ben  Havasi József karnagy Kassa Város főpolgármestertől átvehette Kassa Város Díját,

majd 2010-ben a Pro Cultura Hungarica Díjat.

2017-ben Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetésben részesült.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

GÖMÖRORSZÁG című folyóirat

 

 A „Gömörország“ egy Hely, amely – konkrétságával – a Kozmoszhoz köt bennünket, s szembeszegezhető a globalizáció lélektelen trendjeivel...“ – írta lapunk első évfolyama 1. számának bevezetőjében Tőzsér Árpád, a lap fővédnöke.

Mint az induláskor megfogalmazták: „Fórum kíván lenni, amely összekapcsolja a fekvésében és sorsában egyaránt közeli Ipolyságot Losonccal, Fülekkel, Rimaszombattal, Tornaljával, Rozsnyóval és Szepsivel – miközben mindenkoron kitekintéssel kíván lenni minden égtáj felé...”

A Gömörország nem tudományos periodikum, nem irodalmi vagy művészeti folyóirat, s nem is közéleti lap. Sokkalta inkább: mindezek egyben. Talán leginkább a „regionalisztika“ („gömörológia”) kifejezés az, amely leghívebben adja vissza a folyóirat arculatát. Profilját tekintve sajátos, egyedi színt jelent a felvidéki magyar lapkiadás palettáján.

A lapot 1999-ben alapították, és azóta is főleg B. Kovács Istvánnak köszönhető a rendszeres negyedévenkéti megjelenése. Ő maga is eddig 20 könyvet írt a régészettől indulva a kultúrtörténeti ritkaságokig, de atáji keret mindig Gömör.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

   ICSO VALÉRIA és a DERNŐI NÉPTÁNCCSOPORTOK

BOROSTYÁN Néptáncegyüttes

    A a 16 taggal muködő néptáncegyüttes 2009-ben vette fel a Borostyán Néptáncegyüttes nevet. 2014-ben a szlovákiai néptánccsoportok országos versenyén Liptószentmiklóson ezüstsávos helyezést ért el és Salgótarjánban is minősítést nyert.   Gömöri, bodrogközi, magyarbődi, vajdaszentiványi és mezőségi táncokat mutat be.

BOROSTYÁN Ifjúsági Néptáncegyüttes

     Az együttes  2013-ban alakult,  26 tagja van a 12-16 éves korosztályból.  Rendszeres szereplői a térségi kulturális rendezvényeknek, falunapoknak, de eleget tettek már külföldi felkéréseknek is. 2014-ben az Eszterlánc Országos Gyermek Néptáncfesztivál és Szólótáncversseny ezüstsávos díjazottjai, 2015-ben a Gömöri Járási Kulturális Központ által szervezett néptáncversenyen arany sávot nyertek. 2017-ben Országos arany sávos minősítést nyertek a Likavkán megrendezett döntőn.

 A KINCSKERESŐ Gyermek Néptáncegyüttes

 2005-ös megalakulása óta párhuzamosan követte 2009-ig a Szivárvány leánycsoportot és 2009-től a Borostyán néptáncegyüttest. Az alapiskolák 7-11 év közötti gyermekeit foglalkoztatja az egész járásból, jelenleg 28 taggal muködik. 2011-ben Füleken, az Eszterlánc Országos Gyermek Néptáncfesztivál és Szólótáncversenyen bronz sávos minősítést ért el és különdíjban részesült a gömöri népi gyermekjátékok „Templom elött“ címmel hiteles bemutatásáért. Szintén ezen a versenyen 2013-ban ezüst sávos minősítést ért el a Bodrogközi gyermek lakodalmas bemutatásával.

 

A NAPRAFORGÓ óvodás csoport

A legkisebb táncosok, az óvodások és I. osztályosok, a Napraforgó nevet viselik. Ez 2016-ban újra alakult, és létszáma 22 fő. A Napraforgót "kinőve" kerülnek át a gyerekek a Kincskereső Gyermek Néptáncegyüttesbe. Jelenleg egy gyermeklakodalmas műsorral készülnek.

Mindezek lelke, motorja, szervezője és fáradhatatlan lelkesítője ICSO Valéria.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

A Kerecsen Motoros Egyesület

2008. december 21-én alakult Gömörország közepén, egy szertűz keretén belül a téli napforduló ősi ünnepén.

Hat ember hívta életre a Kerecsen sólymot, a Turul madarat, amelynek jelképét büszkén viselve bővült a csapat 12 főre.

Az egyesület elnöke Tóth Zoltán így vall :

" A Kerecsen Motoros Egyesületet nem csupán a motorozás szenvedélye tartja össze, hanem fontosnak tekintjük az őseinktől kapott hagyományaink ápolását, megélését, illetve tovább örökítését a következő generációknak.

Az egyik ilyen ösvény az útjainkon a gyengék, az elesettek, a rászorulók támogatása.

Többek közt támogattuk a Berzétei árvaházat, egy beteg kisfiú felépülését és több rászoruló család anyagi helyzetét is segítettük.

A karitativ tevékenységen túl próbálunk a kulturális életben is aktívan bekapcsolódni.

Nemzeti ünnepeink méltó megünneplését kötelességünknek tartjuk, közösen avattunk már Trianon emlékparkot, Turul szobrot, Wass Albert emléktáblát.

Saját rendezvényeink közül a Balogvölgyi Rock Fesztiválra nagyon büszkék vagyunk, amely idén 8. alkalommal kerül megrendezésre: saját erőből, minden komolyabb támogatás nélkül sikerült a Felvidék legnagyobb fesztiváljai közé emelni.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Mihályi Molnár László

Tanár, költő, publicista, közösségépítő. 1953-ban született Rimaszombatban.     Kisgömöriben és Várgedén kezdte tanulmányait, majd a rimaszombati gimnáziumban érettségizett. 1971 és 78 között a pozsonyi egyetemen pszichológia és magyar szakon folytatta tanulmányait, a József Attila Ifjúsági Klub vezetőségi tagja lett, később annak vezetőjévé választották. Jelenleg is a Jászó Nyári Egyetem  (Mécs László Szabadegyetem) műsorszervezője.  

      Újságokban 1968 óta publikál, versek, tudósítások, tanulmányok, esszék, valamint irodalmi, történelmi és lélektani szakcikkei jelentek/jelennek meg. A Bodrogközben és Ung vidéken kezdte pályafutását. Néprajzi gyájtéseket szervezett, színjátszó csoportokat indított, és maga is vezette a Vox Humana királyhelmeci kisszípadot. 1989-ben kezdeményezője volt a Magyar Pedagógus Szövetség megalakításának, majd az Együttélés létrehozásának.

Az Együttélés alelnöke lett, s prágai parlamenti képviselője (1991-92), ahol  a  magyar frakció vezetője is volt.

2005-ben társalapítója a szepsi Vox Columbellae Vegyeskarnak, szervezője kórustalálkozóknak.

2007-től a Magyarok Világszövetsége Elnökségében tevékenykedett, Felvidéki Országos Tanácsának alelnöke volt. Jelenleg is tanácsadó szerepet vállal az MVSZ-ben. 2009-től a Szepsi Római Katolikus Egyháztanács elnöke. 2016-ban megkapta a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetségének Életmű-díját.

    2018-ban a Magyar Kultúra Lovagja címet a határon túli magyar kultúra terén végzett tevékenysége elismeréséül.  
Megjelent három önálló verseskötete: Fohászok virradatért, Magyar Golgota, Napszentület

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Mudi Róbert, református lelkipásztor, pedagógus 1977 június 6-án született a Felvidék keleti szegletében, Királyhelmecen.  A gimnáziumot  Nagykaposon fejezte be, majd a Sárospataki Comenius Tanítóképzőn tanul – itt szerez pedagógusi oklevelet -, a teológiai tanulmányait pedig a komáromi Calvin János Teológiai Akadémián fejezi be.

      2002-től lelkipásztor Gömörben, a Rozsnyó melletti Berzétén, s a hozzá tartozó kisebb falvakban: Kőrösben, Jólészen, Rudnán és Várhosszúréten. 4 gyermek édesapja, akiket igaz magyarnak nevel.       Életével és nem csak a szavaival prédikál.

      Szabadon gondolkodó lelkipásztor. „Az álmok azoké, akik hisznek benne”- és „Mindenre van erőm a Krisztusban, aki engem megerősít” -ezek a jelmondatai.  Ilyen lendülettel és hittel újít fel Árpád-kori templomot Berzétén, épít gyülekezeti házat Kőrösben, alapított teljesen új gyülekezetet Várhosszúréten, vagy dolgozik most egy magyar óvoda és Reményik emlékház- gyülekezeti ház létrehozásán Jólészen.

Legnagyobb álma a berzétei családtípusú árvaház létrehozása, amely már több ezer embert mozgatott meg az egész Kárpát-medencéből. Így fogott össze a Kerecsen Motoros Egyesület, de csonkahoni, kárpátaljai vagy székelyföldi közösségek is, hogy támogassák egy közösség álmát. Az épülő árvaházat – talán Isten rendeléséből, épp Mudi Róbert szabadelvűsége és kompromisszumokat nem tűrő élete miatt – eddig sem az egyház, sem egyik kormány nem támogatta, ott van mögötte viszont a kisemberek több ezres tömege, akik egy-egy berzétei Igehirdetést hallva mind megpróbálnak jobb emberek, s jobb magyarok lenni. Mudi Róbert tiszteletesnek az egyik legnagyobb gyülekezete van a Felvidéken és az anyaországban, pedig Berzétén már száz református sem él. Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy lélekben közösséget épített a tenni, segíteni akaró magyarokból - egy lelki Magyarországot építeni.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

A Csemadok Nagykaposi Alapszervezete nemcsak Nagykapos  hanem az Ung-vidék  legnagyobb hagyományokkal rendelkező magyar civil szervezete, 1949 őszén alakult,

       Ma a Csemadok jóvoltából Erdélyi János Emlékmúzeum működik a nagykaposi Magyar Házban. A Csemadok ápolja Mécs László, Herczegh Géza, Skultéty Csaba, Erdélyi Zsuzsanna és Géczi Lajos emlékét.

Másik kiemelkedő feladatának tekinti szakrális, a Nagykaposon élő magyarság nemzeti tudatát erősítő szobrok, emlékhelyek létesítését. Kiemelkedő alkotások:

         az 1996-ban felavatott Millenniumi Emlékmű, ahogy a mindennapi beszédben használják, a  „Turumadár”

         az 1998-as Kitelepítettek Emléktáblája

         a 2001-s Szent István szobor

         a 2016-os Petőfi Sándor szobor.

     A nagykaposi Csemadok kulturális csoportjai közül a két legjelentősebb, ma is működő csoport a Komócsa Néptáncegyüttes és az Erdélyi János Vegyeskar.

    A városi rangot viselő felvidéki települések közül egyedül Nagykaposon nőtt lélekszámban és százalékos arányban is a magyar nemzetiségű lakosok száma.

      A nagykaposi Csemadok Alapszervezet jelenlegi vezetősége 12 tagú, elnöke Gabri Rudolf, aki a Magyar Ház vezetője is egyben.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

A Csemadok Rozsnyói Alapszervezete 69 évvel ezelőtt alakult, s nagy kulturális múlttal rendelkezett, de a rendszerváltás után kezdett fogyni a tagsága és az érdeklődés a fiatalok körében.

Ezért  a Csemadok új vezetősége kilenc évvel ezelőtt célul tüzte ki a rozsnyói és környékbeli magyarság összefogását, felemelését.úgy gondolta, hogy újra kell szervezni és összehozni a magyarságot. Nagyon sok kulturális rendezvényt, író-olvasó találkozókat, színházi előadásokat, gyermekszínházakat, történelmi előadásokat, kirándulásokat, kiállításokat, szavaló versenyeket, mesemondó versenyt szerveztek.

 

Jelenleg a szervezetnek 730 tagja van, a legnagyobb szervezet a Rozsnyói járásban, elnöke Füzék Erzsébet, aki a Csemadok járási szervezetének is titkára.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

S Z A B Ó  O T T Ó festőművész

 

Szabó Ottó festőművész szabad alkotótevékenységgel, szakrális és monumentális festészettel, szobrászattal, interiér és exteriér tervezéssel, klasszikus és számítógépes grafikával, könyvillusztrációkkal, tipográfiával és nyomdai előkészítéssel, művészeti és kulturális szervezőmunkával, valamint tehetséggondozással foglalkozik.

     1965. március 29-én született Rozsnyón, jelenleg  Bódvavendégiben él családjával. 1983-ban érettségizett Szepsiben. 1988–1994 között a Pozsonyi Képzőművészeti Akadémia Szabad grafika szakán tanult, ahol Magister Artis titulussal végzett. 2003-ban, a Budapesti Ünnepi Könyvhétre jelent meg STÁCIÓK című könyve amelyhez az előszót a magyar képzőművészeti élet kiemelkedő alakja, Jankovics Marcell írta.  A könyv a diósförgepatonyi keresztút nagysikerű képeit dolgozza fel és magyarázza. 2004 őszén a Szlovákiai Magyar Képzőművészek Társaságának nívódíjában részesült.

2005-ben az egyik iniciátora volt az első felvidéki művészeti portál, a háromnyelvű RovArt létrehozásának és működtetésének, amelynek művészeti vezetője és kiadója. 2010-ben szervezőtevékenységéért Pro Cultura Hungarica díjat kapott. 2012-ben megalapította a Nemzetközi Rovás Alkotóközösséget.

2014-ben kimagasló művészi tevékenységéért megkapta a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjét.

Jelenleg a Kassai Iparművészeti Középiskolában tanít és a Rovás Szabadakadémia művészeti vezetője.

     Alapítója a 2017-ben 23 éves Rovásnak, amely 2015-ben Magyar Termék Nagydíjban részesült, ugyancsak 2015-ben Kassa Megye Elnökének Különdíjában, 2017-ben pedig Kassa Óváros Polgármesterének díjában.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

Szőllős Sándor 89 éves kultúraszervező, 40 évig volt a Csemadok járási titkára Rozsnyón, ahol a Sajó menti magyarság közösségi életéhez és megmaradásához hozzátartoztak ezek a rendezvények. Többek között a Gombaszögi országos seregszemle, ahol régebben tízezrek találkoztak nem csupán a színpadi szereplés vagy produkciók miatt, hanem a magyar közösségi lét megerősítése miatt is.

A  történelmi Gömör Kishont vármegyében, egy kis bányász településen Csucsomban  született 1929. március 6-án.  Élete nagy részét 1957-től a magyar kulturális élet fejlesztésével a Csemadokban és a Csemadokkal töltötte.

Az ő érdeme, hogy Csucsomban sikerült megtorló intézkedésektől megvédeni a lakosokat. A kultúra fejlesztése terén működő  színjátszó , irodalmi , honismereti körök, tánccsoportok tevékenykedtek a  alig 400 lakosú községben. Felgyűjtötte  községének lakodalmi népszokásait közel 50 idős polgár részvételével. Meghonosodtak a „Tavaszi szél vizet áraszt” országos népdal és folklór versenyek, a „ Gombaszögi Országos dal – és táncünnepélyek”, a  „Táncdalfesztiválok ”, járási viszonylatban a „Ki Mit Tud„ krasznahorka-váraljai és pelsőci dal- és táncünnepélyek, a színjátszók, irodalmi színpadok, vers- és prózamondók versenyei, az „Énekkarok országos”, később  nemzetközi  fesztiválja”, az  „Énekkarok forradalmi dalok járási fesztiválja”, a „Czabán Samu pedagógus  napok”. Ezeknek szervezésében, megrendezésében személyesen is részt vett.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Zborai Imre 1956. február 10-én született Kassán. Kultúraszervező, a Csemadok Kassa környéki területi választmányának titkára, a Bódva völgyi magyar kulturális élet mindenese. Két felvidéki országos rendezvény (Mécs László Szabadegyetem – Jászón és az Egressy Béni Színjátszó Fesztivál) előkészítője, lebonyolítója.  Népzenei, vers- és prózamondó versenyek, népművészeti és egyéb kulturális fesztiválok, seregszemlék főrendezője. Szakmai továbbképző tanfolyamok megvalósítója.

    Indíttatása szülőfalujához Restéhez kötődik.

 2010-től napjainkig a Csemadok Kassa-környéke Területi Választmány titkára. Évek óta figyelemmel kíséri a régióban a 32 Csemadok alapszervezet működését, munkáját és tevékenységét. Részt vállal a régió kulturális életének működéséből, szervezi a helyi, regionális és országos kulturális rendezvényeket és találkozókat. Főszervezője a Járási Dal- és Táncünnepélynek, az Egressy Béni Országos Színjátszó Fesztiválnak, a Bíborpiros szép rózsa népzenei vetélkedő járási és kerületi fordulóinak, a Magyar Kultúra Napja regionális emlékünnepségeinek, a Tompa Mihály Országos Vers- és Prózamondók verseny járási és kerületi fordulóinak.

 A Kassa-környéki járásban a megalapítója az Egressy Béni Fesztivál-díjnak és a Csemadok a Magyar Helytállásért Díjnak Torna-Abaújban.

>> bővebben

MEGNYUGVÁST KÍVÁNOK azoknak, akik más politikai erőket támogattak és pártjuk alulmaradt.
Kérem, ne kételkedjenek abban, hogy ami itt van, az demokrácia. A kormány legális és legitim. A lakosság nem választ meg háromszor is nagy, kétharmados többséggel olyan kormányt, amely nem felel meg neki. És e lakosságot azért becsmérelni, mert erre a kormányerőre szavaznak, kétséges igazság.
Súlyos kritikákkal lehet illetni a kormányzást, hibái igen jelentősek a rejtett, államilag "elrendezett", a központi forrásokat leszívó, a hatalmi túlsúlyt igénybe vevő haveri jövedelem-átcsoportosítás elburjánzása miatt. Ez még sokba fog kerülni ennek a politikai berendezkedésnek.
De azon mélázni, hogy a Fidesz politikailag él hatalmával,sőt, nagyon is jól él hatalmával?! Ehhez először is el kell érni ilyen támogatottságot. Másrészt minden más politikai berendezkedés ezt tenné. Harmadrészt a Fidesz sem bújhat majd ki a történelmi felelősségre vonás alól - éppen, mert demokrácia van.
E felelősségre vonásnak a kerete adott: a következő választások.
A lényeg: egy országot nem szabad kormányzóképes erő nélkül hagyni. Most csak 1 kormányzóképes erő van. Szükségszerű, hogy győzött.

Szepsiben április 15-én
Gubcsi Lajos Ex Libris Díjainak átadása Felvidéken a gálán, Szepsiben 2018. április 15-én (15.00 Művelődési Ház).

A díjban részesül:

Dunajszky Géza
Fuksz Sándor
Havasi József
Gömörország c. folyóirat
Icso Valéria és a Dernői Néptánccsoportok
Kerecsen Motoros Egyesület
Mihályi Molnár László
Mudi Róbert
Nagykapos Csemadok
Rozsnyó Csemadok
Szabó Ottó
Szőllős Sándor
Zborai Imre

Kevesen tudják, de az általam alapított Ex Libris Díjban részesült néhány éve a Kossuth-díjat cigány festőművész, Szentandrássy István is, aki megfestette az 56-os forradalom cigány hőseit is, amely festmények most bélyegeken jelentek meg: Hrozova Erzsébet, Csányi Sándor és Dilinkó Gábor, Cziffra György, Fátyol István, Dandos Gyula, „Kócos”, Kolompár Mátyás, Kóté Sörös József és Strausz Károly alakja látható a kiállításon.

102 ÉV!
Meghalt Rév Lívia zongoraművész. Csodálatos életet élt, művészként főleg Párizsban: életének 102. évében tegnap érte a halál.
2007-ben a Párizsi Magyar Intézetben nyújtottam át neki A Magyar Művészetért Díjrendszer keretében alapított Kodály Zoltán-emlékdíjunkat. Akkor már 91 éves volt - és fürge, gyors, vidám.
100 ÉV! Búza Barna szobrászművészünk jut eszembe. Ő is több, mint 100 éves volt. Amikor a Károlyi palotában átvette A Magyar Művészetért Díjat, szinte kifutott a pódiumra - 95 évesen. Mikor leültetett, hogy bronz kisplasztikát, portrét készítsen rólam, közel volt a 100. éve. Fürge volt, gyors, és vidám. 
Jó nekik. Jó nekünk, hogy ilyen sokáig étek